Scripts

Elk script heeft zijn eigen karakter en mogelijkheden. Hieronder staat een samenvatting van de verhalen. Neem gerust contact op als je hulp nodig hebt om het juiste script voor jouw groep te kiezen.

CARNIVALE

In de school is een bont gezelschap neergestreken. Het is een carnivale.. een carnivale is een rondtrekkende groep van vreemde eenden en paradijsvogels. Ze reizen van stad naar stad om hun kunsten en eigenaardigheden te vertonen en wat geld te verdienen. Het is een mengeling van een circus en een kermis. Vroeger waren de artiesten reuzen, vrouwen met baarden, kaartleggers en jongleurs.
Het verhaal speelt zich af rond de zoon/dochter van de directeur. Hij/zij is 12 jaar en moet zich van de directeur bij een van de gezelschappen gaan aansluiten om een vak te leren.
De zoon/dochter gaat bij alle eigenaardige gezelschappen rond om hun kunsten te bekijken en neemt dan een bijzonder besluit..
Bijzonderheden:
Dit script biedt de meeste vrijheid om zelf kleur te geven. De verbindende lijn van het verhaal staat vast (kind bezoekt de verschillende artiesten) maar je kunt met je groep zelf de gezelschappen en hun kunsten verzinnen en oefenen. Er kunnen hackers, dansers, zangers of voetbalkunstenaars zijn. Dit script kun je dus voor een groot deel zelf vormgeven door de talenten in je klas in te zetten.


HET SCHAAKSPEL

Dit verhaal is een echte Who-Done-It. Een van de deelnemers van een spannend schaaktoernooi valt vlak voor de laatste ronde bewusteloos op de grond. Een appel met een hap er uit rolt door de klas.
Wie heeft dat gedaan? Hoe komt hij aan de appel en hoe is hij daar bewusteloos van geraakt? Wie wilde hem uitschakelen om misschien wel het toernooi te kunnen winnen?
Een knotsgekke en hilarische zoektocht naar de waarheid volgt.
Bijzonderheden:
Dit script kenmerkt zich door de theatrale en kluchtige mogelijkheden. Elk team heeft zijn eigen bijzonderheden die losjes gebaseerd zijn op de schaakstukken.


DE HACK

Op een normale schooldag verschijnt op het digibord een man/vrouw die zegt de school te hebben gehackt met het Penta-Virus. Alle computers zullen in afzienbare tijd worden overgenomen en alle informatie zal worden vernietigd. In eerste instantie vinden de kinderen dat helemaal niet erg. Maar als ze bedenken dat ook hun cijfers, portfolio’s en schoolreisplanning op die computers staan gaan ze proberen de hack tegen te houden.
In hun strijd tegen het Penta-Virus komen ze op de meest vreemde plekken die schuilen achter de deuren van de gehackte school.
Bijzonderheden:
In deze film wordt veel gebruik gemaakt van de greenscreen techniek. Door de special effects is de ruimte om zelf dingen aan het script aan te passen beperkt.


DE PENDe Pen

De leerkracht brengt een bijzondere pen mee naar school om aan de kinderen te laten zien. Wat met deze pen geschreven wordt, gebeurt namelijk echt! Wanneer een van de leerlingen de pen daadwerkelijk gebruikt bij het schrijven van een opstel verdwijnt hij/zij plotseling. De klasgenoten lezen het opstel en krijgen zo aanwijzingen om de verdwenen klasgenoot terug te vinden. Wat volgt is een spannende zoektocht door de school..
Bijzonderheden:
De leerlingen houden in de film contact met elkaar met de zogenaamde Finder. Daarvoor gaan ze zelf filmen met iPads. Er is ruimte voor improvisatie en eigen inbreng.


LOST IN A GAMELost In A Game

Een leerling brengt een oude game-console mee naar school. Bij het spelen komt een leerling per ongeluk in het computerspel terecht! Samen met zijn/haar klasgenoten moet het spel nu worden uitgespeeld. Door samen te werken, artefacten te vinden en puzzels op te lossen kan de klas alle levels doorlopen en hun klasgenoot redden uit de digitale wereld. Ze moeten opschieten, want de tijd loopt..
Bijzonderheden:
Naast het acteerwerk in de klas en in de school wordt er ook gewerkt met een greenscreen. Er zitten veel special-effects in deze film!


DE DRIE SYMBOLENDrie Symbolen

Een eigenaardige museumdirecteur geeft een presentatie in de klas. In het kunstboek dat hij mee heeft genomen staan bijzondere tekeningen en schilderijen. De stof kan de leerlingen niet boeien. Totdat de museumdirecteur vertelt dat het boek toegang geeft tot de kunstwerken. Een aantal leerlingen komt zo ín de schilderijen terecht! Maar ja.. hoe komen ze er weer uit? Een spannende zoektocht naar symbolen uit de schilderkunst is het gevolg..
Bijzonderheden:
Voor dit script maken de leerlingen zelf de drie kunstwerken (tekening/schildering) waarin ze in de film terecht komen. Naast acteerwerk in de klas en in de school, wordt er ook gewerkt met een greenscreen.